Schipper gezonken duwboot door KNRM gered

Schipper gezonken duwboot door KNRM gered

Woensdagochtend om 02.45 uur alarm voor de KNRM van het kustwachtcentrum Den Helder ”Duwboot gezonken en man overboord”. De reddingboot Jeanine Parqui van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij reddingstation Hoek van Holland voer binnen 7 minuten de Berghaven uit.

De gezonken duwboot “Virgo” lag nog met de boeg boven water vast aan de duwbak toen de reddingboot om 03.00 uur ter plaatse kwam. De opvarenden van de duwbak gebaarden de reddingboot naar het westen waar de schipper-eigenaar in een reddingboei door de wind en golven tegen de bak werd aangestuwd. Om 03.01 was de man aan boord en werd meegenomen naar de Berghaven.

De vrijwillige opstappers van KNRM reddingstation Hoek van Holland werden om 02.45 uur gealarmeerd door het kustwachtcentrum Den Helder dat er een man overboord was en een schip gezonken. Binnen 7 minuten werd er uitgevaren en informatie ingewonnen via de marifoon VHF 16 (noodkanaal). Op dit kanaal waren al kreten te horen van het ongeval. Het schip bleek recht tegenover de ligplaats van de reddingboot te zijn gezonken in het Calandkanaal. De duwboot Virgo was zojuist vanuit de Nieuwe Waterweg door het Breediep stuurboord het Calandkanaal ingevaren toen het mis ging.

De duwboot is snel gezonken door nog onbekende oorzaak met aan boord de enige opvarende, de 47-jarige Duitse schipper/eigenaar. De overige 2 bemanningsleden bevonden zich op de duwbak en konden de drenkeling een reddingboei toewerpen en voor de rest helaas niets uitrichten. De hulpverlening kwam snel op gang. De KNRM reddingboot Jeanine Parqui was binnen 15 minuten na alarm ter plaatse en heeft de drenkeling uit het water gehaald met gebruik van het hydrolyse drenkelingen platform. Nadat bleek, uit onder meer de verklaring van de drenkeling dat dit de enige persoon te water betrof, is de reddingboot terug gevaren naar de Berghaven in Hoek van Holland.

Na onderzoek door een arts-opstapper werd besloten de ambulance af te bestellen omdat de man nog in goede conditie was. Via de rederij/agent van de Duitse eigenaar/drenkeling werd voor verder vervoer en opvang gezorgd. De man moest ook via de zeehavenpolitie toestemming geven om zijn schip te bergen. Alles bij elkaar van alarm tot aankomst Berghaven was binnen 25 minuten geschied.