Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu (IenM) informeerde vandaag de Tweede Kamer over de voortgang van de wintervoorbereidingen van NS en ProRail. Net als op de weg (files) of in de lucht (geannuleerde vluchten) kan sneeuw, strenge vorst of storm ook voor treinreizigers overlast opleveren als gevolg van extra storingen aan wissels of treinen. NS en ProRail zullen in dat geval weer de aangepaste dienstregeling preventief inzetten.
Met minder treinen is er dan meer ruimte in
de drukke Nederlandse dienstregeling om storingen beter op te vangen en
reizigers een betrouwbaarder en voorspelbare reis te bieden. De aangepaste
dienstregeling bewees nog zijn dienst tijdens de grote storm van 28 oktober
2013.
Verbeteringen doorgevoerd
ProRail en NS
hebben na de laatste strenge winter (12/13) diverse verbeteringen
doorgevoerd in de aangepaste dienstregeling. Zo gaat de dienstregeling, conform
de wens van reizigers en reizigersorganisaties, weer eerder terug naar de
normale dienstregeling ook al zijn de weersvooruitzichten verderop in de week
weer slecht. ProRail en NS werken daarnaast hard aan het voorkomen van
storingen aan spoor en treinen en een snellere hersteltijd van storingen.
Bijvoorbeeld door meer reservemateriaal op specifieke locaties, storingsploegen
in de buurt van cruciale wissels en wisselverwarmingen. Daarnaast wordt
het merendeel van de treinen deze winter behandeld met anti-icing om te
voorkomen dat duizenden kilo’s sneeuw en ijs hechten aan treinen en in wissels
vallen.
Kwetsbaar
Ondanks alle maatregelen
zie je op winterse dagen met sneeuw of strenge vorst altijd een verhoogd
storingsniveau. Door de enorme drukte op het Nederlandse spoor (> 5.000
NS-treinritten per dag) is dit in Nederland helaas alleen sneller merkbaar voor
reizigers. Een aangepaste dienstregeling met minder treinen geeft dan extra
lucht in de dienstregeling om storingen beter op te vangen en reizigers een
betrouwbaardere reis te bieden. Ook hebben reizigers via hulpmiddelen als de
sms-alert en de Reisplanner Xtra meer grip op hun reis en worden zij een dag
van te voren al actief geïnformeerd als de dienstregeling wordt aangepast.
Naast de landelijk aangepaste dienstregeling kunnen NS en ProRail komende
winter op basis van de weersvooruitzichten ook op één of enkele regionale
trajecten de dienstregeling aanpassen indien nodig.
Aangepaste dienstregeling
Bij een aangepaste dienstregeling gaat de dienstregeling grofweg van kwartierdiensten naar halfuur-diensten. Treinen worden dan zoveel mogelijk verlengd al kunnen we nooit de capaciteit bieden als op een reguliere dag waardoor het druk zal blijven. Reizigers krijgen het advies om -als het kan- buiten de spits te reizen.
