MediaTV Classics: Blusvaartuigen van destijds: Grote scheepsbrand bij HVO Vlaardingen

MediaTV Classics: Blusvaartuigen van destijds: Grote scheepsbrand bij HVO Vlaardingen

Door de jaren heen zijn er de nodige haven-, industrie- en scheepsbranden in het Rotterdamse geweest, maar ook grote industriële hulpverleningen. Veel werk is daarbij verzet door de gemeentelijke hulpverleningsdiensten, maar ook door particuliere hulpverleners zoals Smit, Smit Fire & Loss Prevention, de regionale vrachtauto- en autobergers en de firma Tieleman, Takel en Transportbedrijf (later ABE Tieleman), waarvan we het fotoarchief hebben gekregen. 

In de loop der jaren zijn er veel foto’s gemaakt en verzameld. De herkomst is niet altijd bekend, maar toch willen we deze informatie met u delen, ook al laat in sommige gevallen de kwaliteit te wensen over. Periodiek zetten we enkele foto’s van “wapenfeiten” op de site met een korte beschrijving. Dit doen we in willekeurige chronologische volgorde; soms brand, soms hulpverlening, soms regionaal maar ook internationale blusacties door Rotterdamse bedrijven/personeel. 

In deze serie impressies van acties van de varende bluseenheden, de blusboten en sleepboten met blusinstallatie. Later komen er nog beschrijvingen van de complete incidenten met jaartallen en andere bijzonderheden. Voor nu enkele inzetten waarbij de Havendienst van Rotterdam was betrokken.

MediaTV Classics: Blusvaartuigen van destijds: Grote scheepsbrand bij HVO Vlaardingen

Het was 6 maart 2002 omstreeks 16:00 uur toen de hulpdiensten werden opgeroepen voor een explosie en brand op de werf HVO in Vlaardingen. De Friesland (SCH21), welke in een drijvend dok lag voor reguliere onderhoud, vatte mede vlam. Isolatie was in brand geraakt wat achteraf veel schade veroorzaakte aan boord. Bij de brand kwamen giftige stoffen vrij, welke onder andere over Schiedam en Vlaardingen dreef. Het openbaar vervoer werd stilgelegd, de Beneluxtunnel en A4, in de nabijheid van het brandadres, werden afgesloten. Immers had men op de snelweg maar 5 meter zicht. Sirenes gingen af in de steden. In eerste instantie ging men er vanuit dat het zeer schadelijke blauwzuurgas was vrijgekomen, later werd dit ontkrachtigd. 

Omstanders hadden het over 'blauw/geel geurende rookwolken'. Vanwege de brand en het gevaar wat dit met zich meebracht in het havengebied, werd opgeschaald tot Grip 4 (bovenlokale ramp). Door de enorme rook die vrijkwam werden de gemeenten Schiedam en Rotterdam bezegeld als 'effectgebied'. In de avond gingen de sirenes wederom af om aan de bevolking kenbaar te maken dat men niet langer binnen hoefde te blijven. Omroep Radio Rijnmond fungeerde tijdens het incident als 'rampenzender'. De brandweerlieden kregen te maken tijdens de brandbestrijding met meerdere 'flash-overs'. Een politiehelikopter maakte een dag na de brand beelden voor het CoPI om brandhaarden op te sporen. Accomodaties stonden nog te branden en moesten opnieuw bestreden worden.

Bijkomend probleem was de instabiliteit van het schip en het dok. Door het vele bluswater was het geheel gaan overhellen. Er werden pompen ingezet om het vele bluswater uit het schip te pompen om meer ellende te voorkomen. Uiteindelijk werd op vrijdag 8 maart in de middag Grip 1 ingetrokken door de diensten. Er is uiteindelijk een dokwerker behandeld en overgebracht naar het ziekenhuis in Schiedam. Vanuit het effectgebied gingen nog eens vijf personen naar hetzelfde ziekenhuis met klachten van ingeademde rook (rookintoxicatie). Opzienbarend was wel dat men in het Vlietland ziekenhuis nog niets wist over de brand in Vlaardingen. Ook het Holy ziekenhuis was niet direct geïnformeerd. De ventilatie werd afgesloten, de OK werd eveneens afgesloten van de ventilatie vanwege een stanklucht in het ziekenhuis van Schiedam, aan de rand van het effectgebied.

50 personen die in de avond van de brand nog op het bedrijventerrein aanwezig waren, konden door de rook geen kant meer heen. Besloten werd om deze personen per boot van de 'landtong' te halen en over te varen. Op sportpark Vijfsluizen waren die avond ook nog eens 30 personen aanwezig, waaronder kinderen. Zij werden die avond door de hulpdiensten met een RET-bus van het park geëvacueerd. Geen van hen had medische klachten. Wel agenten op straat die bij de afzettingen stonden hadden geïrriteerde luchtwegen. Zij stonden zonder adembescherming in de giftige rook. 

Uit nader onderzoek van de GGD kwam naar voren dat zich ruim 40 personen hadden gemeld bij een arts. Klachten als keel- en hoofdpijn en andere luchtwegklachten. Dit kwam uit een enquête naar voren, gehouden onder de huisartsen en de SEH in Schiedam.

Donderdag 7 maart kon men om 9:15 uur het sein 'brand meester' geven. Het schip, gebouwd op de IJsselwerf, kon niet meer worden gerepareerd en werd gesloopt.