Door de jaren heen zijn er de nodige haven-, industrie,- en scheepsbranden in het Rotterdamse geweest, maar ook grote industriële hulpverleningen. Veel werk is daarbij verzet door de gemeentelijke hulpverleningsdiensten, maar ook door particuliere hulpverleners zoals Smit Internationale, Smit Tak, Smit Fire & Loss Prevention, de diverse regio (vracht-)autobergers en de firma Tieleman Takel- en Transportbedrijf (later ABE Tieleman) waarvan wij het fotoarchief ter beschikking hebben gekregen. In de loop der jaren zijn er heel veel foto’s gemaakt en verzameld. De herkomst is niet altijd bekend, maar toch willen we deze informatie met jullie delen, ook al laat in sommige gevallen de kwaliteit te wensen over. Periodiek zetten we enkele foto’s van “wapenfeiten” op de site met een korte beschrijving. Dit doen we in willekeurige chronologische volgorde; soms brand, soms hulpverlening, soms regionaal en ook enige internationale blusacties door Rotterdamse bedrijven/personeel.
MediaTV Classics: (1966) Explosie en brand op vrachtschip Jaguar in Maashaven Rotterdam
Op 18 maart 1966 is er brand aan boord van het vrachtschip Jaguar dat lag afgemeerd in de Maashaven in Rotterdam. De brandweer was aanwezig met een G wagen (TAS), M wagen (magazijnwagen / HV) een Opel autospuit, terwijl er aan bakboord een Havendienst blusboot lag afgemeerd voor de toevoer van extra bluswater.
Het schip voer onder Panamese vlag. De brand aan boord ontstond door broei in de lading pioka-meel. De brandweer besloot het ruim vol met water te laten lopen. Ondertussen was de bemanning bezig met het lossen van de overige ruimen van het schip. Maar liefst 13 stralen werden ingezet om de broei meester te worden. Maar dan, het is omstreeks 17:00 uur, klinkt een heftige explosie aan boord. De stalen luiken werden door de enorme druk omhoog geblazen, waarna het vuur naar buiten kon komen.
Enkele brandweerwagens op de kade konden ternauwernood worden weggereden voordat deze ook in brand geraakten. 16 personen die de brand bestreden raakten onwel en moesten op de kade worden nagekeken, 4 van hen werden naar het ziekenhuis gebracht. Door het vele bluswater en de explosie raakte het schip in de avonduren de bodem van de haven. De bemanning bestaande uit Italianen, bleek na het incident het schip te hebben verlaten, aldus de autoriteiten. Ook de kapitein was verdwenen.
Onderzoek wees uit dat het vrachtschip jaguar niet juist lag afgemeerd aan de kade. De rivierpolitie gaf het bevel aan de bemanning op de wal, nadat alles veilig was, hun schip weer te betreden en de vereiste werkzaamheden uit te voeren. De bemanning had zich namelijk op het haventerrein verschanst in een hoekje met kleding en voedingswaar. Zij eisten eerst dat de trossen weer werden aangesjord eer ze aan boord gingen.
