MediaTV Classics: (1965) 16 doden na explosies op tanker Ronastar in de Botlek

MediaTV Classics: (1965) 16 doden na explosies op tanker Ronastar in de Botlek

Door de jaren heen zijn er de nodige haven-, industrie,- en scheepsbranden in het Rotterdamse geweest, maar ook grote industriële hulpverleningen. Veel werk is daarbij verzet door de gemeentelijke hulpverleningsdiensten, maar ook door particuliere hulpverleners zoals Smit, Smit Fire & Loss Prevention en de firma Tieleman Takel en Transportbedrijf (later ABE Tieleman). In de loop der jaren zijn er heel veel foto’s gemaakt en verzameld. De herkomst is niet altijd bekend, maar toch willen we deze informatie met jullie delen, ook al laat in sommige gevallen de kwaliteit te wensen over. Periodiek zetten we enkele foto’s van “wapenfeiten” op de site met een korte beschrijving. Dit doen we in willekeurige chronologische volgorde; soms brand, soms hulpverlening, soms regionaal en ook enige internationale blusacties door Rotterdamse bedrijven/personeel.

MediaTV Classics: (1965) 16 slachtoffers na explosies op tanker Ronastar in de Botlek

Op 15 juni 1965 lag de tanker Noorse Ronastar, 20.088 bruto register ton en voorzien van 33 ladingtanks afgemeerd bij Tank Cleaning in de Botlek voor het schoonmaken van de tanks. Gedurende die avond is men bezig in de tanks 8 tot en met 10, als er omstreeks 22:30 uur een zware explosie voordoet direct gevolgd door een tweede. De klap is enorm waardoor dekken en de bakboord en stuurboordzijde uit het schip geblazen worden en er een grote brand volgt in de nog niet volledig schoongemaakte tanks en de middenaccommodatie. 

De Havendienst 11 die in de buurt is slaat groot alarm en vangt aan met het uit het water oppikken van enkele overlevenden. Daarna wordt een aantal mensen door de Havendienst 11 van het voorschip gehaald. De bedrijfsbrandweer van Verolme vangt aan met het werk, direct gevolgd door de brandweer uit Rozenburg en Rotterdam, alsmede de Havendienst. Ook personeel van de kruiser De Ruyter liggend bij de werf van Verolme helpt mee. 

Het is duidelijk dat er veel vermisten zijn. De volgende ochtend om 04.00 uur is het brand meester en wordt geleidelijk aan ontdekt dat er 16 slachtoffers zijn te betreuren. Het schip is door de explosie, de verzwakking en hitte gebroken en ligt met het middenschip op de bodem. Later wordt de berging door W.A. van den Taks Bergingsbedrijf uitgevoerd met drijvende bokken en bergingsvaartuigen.