Koning Willem-Alexander opent APM containerterminal op Tweede Maasvlakte

Koning Willem-Alexander opent APM containerterminal op Tweede Maasvlakte

APM Terminals organiseerde vrijdag een evenement dat werd bijgewoond door koning Willem-Alexander en 500 vertegenwoordigers van de havenindustrie en overheden vanuit de gehele wereld, ter ere van de officiële opening van de nieuwe APM Terminals Maasvlakte II terminal. Dit is de technologisch meest geavanceerde en meest duurzame containerterminal ter wereld. 

CEO van APM Terminals Kim Fejfer: “Wij zijn vereerd APM Terminals Maasvlakte II vandaag officieel samen met u te kunnen inwijden. APM Terminals Maasvlakte II is duidelijk een game-changer in de scheepvaart en is ontworpen om de verwachtingen van onze klanten te overtreffen. Het is aanzienlijk veiliger voor onze medewerkers en klanten. De terminal is emissievrij door gebruik van hernieuwbare energie, waar de inwoners van Rotterdam en Europa baat bij zullen hebben. En, net zo belangrijk, onze klanten zullen 40 % hogere productiviteit ervaren - dankzij automatisering”. 

APM Terminals Maasvlakte II in Rotterdam luidt een nieuw tijdperk in wat betreft haveninnovatie. De faciliteit lanceert 's werelds eerste containerterminal waarbij de kranen, SQC (Super Quay Cranes), op afstand worden bestuurd. Een vloot van 62 batterij-aangedreven Lift-AGVs vervoert de containers tussen de kade en de stacks. Dit geldt ook voor de binnenvaart- en spoorfaciliteiten. De Lift-AGV's vertegenwoordigen ook 's werelds eerste serie van AGV's die daadwerkelijk een container kan optillen en zelfstandig neerzetten. De 54 Automated Rail Mounted Gantry-Kranen (ARMGs) positioneren de container in de stacks zonder tussenkomst van medewerkers

De energiebehoefte van de terminal wordt gevoed door windenergie, waardoor de terminal geen CO2 uitstoot of verontreinigende stoffen afgeeft. Daarnaast is APM Terminals Maasvlakte II aanzienlijk stiller dan een conventionele terminal met diesel-aangedreven voertuigen. APM Terminals Maasvlakte II, gebouwd op land wat volledig gewonnen is uit de Noordzee, is ontworpen als een multimodaal knooppunt voor het verminderen van vrachtverkeer ten gunste van de binnenvaart en spoorverbindingen met het achterland. 

De bouw begon in mei 2012 en in december 2014 lag het eerste commerciële schip aan de kade. Succesvolle systeemtesten zijn afgerond om de eerste fase van APM Terminals Maasvlakte II in volledige operationele status te brengen. De terminal die 86 hectare beslaat, beschikt over 1.000 meter kade, spoorfaciliteiten, en acht op afstand bediende Super Quay Cranes (SQCs) kranen, met een jaarlijkse doorvoercapaciteit van 2,7 miljoen TEU. Dit alles komt neer op een investering van 500 miljoen euro door APM Terminals. Bij volledige uitbouw, welke gepland is voor de toekomst, zal de terminal 180 hectare beslaan en met een diepzeekade van 2.800 meter lang (19.65 meter / 64,5 feet diepte). De jaarlijkse doorvoercapaciteit is dan 4,5 miljoen TEU. 

"De toekomst van de containeroverslag op de terminal is veiliger, sneller en groter," aldus de heer Fejfer: "We zijn verheugd deze toekomst hier vandaag in te luiden." De bestaande containerterminal van APM Terminals op de eerste Maasvlakte, welke in dienst zal blijven, behandelde in 2014 2,46 miljoen TEU en werd door een onafhankelijke studie uitgevoerd door de Journal of Commerce uitgeroepen als de meest productieve containerterminal in Europa voor de eerste helft van 2014 met 102 kraan bewegingen per uur.